Hier moet je op letten als je met een linkbuilding-agency in zee gaat
Linkbuilding levert vaak teleurgestelde ondernemers op. Verwachtingen komen niet uit, sommigen worden ronduit opgelicht door het bureau waar ze voorheen mee samenwerkten. Linkbuilding is nog steeds een zeer effectieve methode om rankings te verbeteren, maar het loopt niet altijd soepel. Deze tien zaken gaan het vaakst mis met de linkbuildingpartner waarmee wordt samengewerkt.
1. Rapportage, rapportage, rapportage
Te vaak kom ik nog tegen dat linkbuilding agencies de geplaatste artikelen en backlinks niet rapporteren aan hun klanten. Bij klanten levert dit na enkele maanden argwaan op en beginnen onderbuikgevoelens op te spelen. Eis altijd rapportage van de geplaatste links. Middels deze rapportage kun je de kwaliteit van de backlinks toetsen en waar nodig sturen. Spreek altijd op voorhand af dat je deze rapportage verwacht.
2. Spreek af wat je afneemt
Vaak zijn afspraken met een agency te vaag. Er worden bepaalde uren afgenomen maar er is niet duidelijk hoeveel links hiervoor afgeleverd worden. Maak altijd duidelijke afspraken met je leverancier. Hoeveel links leveren ze voor je op in de uren die ze voor je bezig zijn. Veel agencies vinden het lastig om aan te geven omdat het afhankelijk is van de respons op hun outreach. Nu ben ik van mening dat outreach überhaupt een redelijk achterhaalde linkbuilding methode is, maar als agencies op schaal aan het linkbuilden zijn moeten ze toch een verdeelsleutel kunnen maken van de hoeveelheid links die een linkbuilder gemiddeld in een uur kan bouwen.
3. Sluit geen langdurige contracten af
Het kan best even duren voordat linkbuildingactiviteiten resultaat opleveren. Over het algemeen zien wij zo na drie maanden de eerste significante resultaten. Een bepaalde commitment is dus wel vereist van de klant. Laat je echter niet vastleggen aan contracten van een jaar of zelfs twee jaar. Juist in snel veranderende landschappen als e-commerce en SEO is het erg belangrijk om flexibel te zijn. Daar passen langdurige contracten niet bij. Vraag ook altijd om een proefperiode, indien de linking die in de eerste maand wordt opgeleverd niet naar wens is kun je altijd nog van je overeenkomst af. Sommige partijen laten het zelfs tot in de rechtbank komen, dus denk niet dat je zomaar van je contract af komt.
4. Let op een goede anchortekst-verdeling
De tekst die je een link meegeeft is noem je ook wel een anchortekst. Er bestaan verschillende soorten anchorteksten. Als eerste heb je naked anchors. Dit zijn anchors die alleen bestaan uit de url waarnaar ze verwijzen, bijvoorbeeld: https://seeders.nl. Daarnaast heb je branded anchors. Bij branded anchors bestaat de anchor uit de bedrijfsnaam van de klant/de website, bijvoorbeeld: Seeders.
Een andere veelvoorkomend type anchor is de commerciële anchor. Bij commerciële anchors gebruik je een zoekwoord of een aantal zoekwoorden waarop je gevonden wil worden op Google. Deze laat je verwijzen naar een relevante landingspagina op jouw site, bijvoorbeeld: linkbuilding. Het is vooral belangrijk dat er niet te veel commerciële anchors gebruikt worden want dan is het linkprofiel niet natuurlijk meer en is er kans dat Google dit afstraft met verminderde rankings of zelfs een penalty. Een goede strategie om je linkprofiel natuurlijk over te laten komen naar Google is om een hele zin als anchor te gebruiken.
5. Maak duidelijke afspraken over de kwaliteit van backlinks
Het komt best vaak voor dat de kwaliteit van links tegenvalt. Ook dit kun je van te voren afvangen door kwaliteitseisen te stellen. Dit kun je afvangen door bijvoorbeeld een minimale Domeinautoriteit of Trustflow van links te eisen. Maak daarnaast ook afspraken over de lengte van artikelen en de hoeveelheid links die in een artikel mogen staan. Ook is het belangrijk dat content die door het agency wordt opgeleverd uniek is. Kijk goed naar hoe deze vereisten vervolgens behaald worden.
6. Kijk uit voor gevaarlijke PBN links
Wees kritisch op de links die geplaatst worden. Sommige linkbuildingpartijen plaatsen links in een zogenaamd private blog-netwerk (PBN). Dit zijn netwerken van websites die onderling naar elkaar linken en daarmee een bepaalde autoriteit genereren. Af en toe rolt Google PBN’s op met alle gevolgen van dien. Nu kunnen links uit PBN’s je best verder helpen en zijn sommige PBN’s echt heel goed opgezet, maar zorg er wel voor dat er voldoende diversiteit bestaat. Dit kun je checken door bijvoorbeeld te kijken naar de hoeveelheid verschillende IP adressen en linking C-blocks de door het agency opgeleverde links bevatten. Komen deze allemaal van hetzelfde ip-adres dan is het tijd om stappen te ondernemen, omdat de kans op een penalty van Google dan reëel is.
7. Laat de hoofdmoot niet uit startpagina’s bestaan
Ook ik 2019 lukt het nog goed om met startpagina’s en startpaginaklonen goede rankings te behalen. Het lijkt er op dat dit soort backlinks een soort ‘blind spot’ zijn in het algoritme van Google. Er gaat echter een moment komen dat Google de waarde van deze subdomeinen sterk gaat verminderen. Startpagina’s in de mix meenemen is niet erg en heeft ook wel effect, maar zorg er wel voor dat dit soort linking niet alleen maar wordt opgeleverd. Een duurzaam linkprofiel bestaat ook uit links vanuit kwalitatieve blogartikelen en PR. Startpagina’s mogen dus best in de mix zitten, maar laat dit niet de hoofdmoot zijn.
8. Relevantie is key
De relevantie van backlinks is voor Google erg belangrijk in het bepalen van je autoriteit. Dat betekent dat de inhoud van het domein en de pagina goed aan moeten sluiten bij het onderwerp van jouw website. Ik zie nog te vaak voorbij komen dat blogartikelen op domeinen worden geplaatst waar artikelen de lokale autogarage naast het artikel over grafstenen en bitcoins staan. Spreek af dat je alleen links vanaf relevante websites en blogs wil.
9. Spreek altijd af dat backlinks ook na afloop van samenwerking blijven staan
Dit is een van de belangrijkste punten. Een aantal SEO agencies verwijdert de backlinks na afloop van de samenwerking. Indien dit in hun voorwaarden is opgenomen is dat natuurlijk hun goed recht. Ik vind het actief verwijderen van backlinks echter niet fair, het zorgt er ook voor dat je in een soort gijzeling constructie komt. Als een grote hoeveelheid backlinks ineens verwijderd wordt, vermindert je autoriteit. Daarmee vermindert ook je relevantie voor de zoekmachines wat weer resulteert in verlaagde rankings. Maak hierover op voorhand duidelijke afspraken en laat dit ook vastleggen, zo voorkom je achteraf problemen.
10. Uitgaande links vanaf eigen website
Linkbuilding uitbeteden is toch een goede zaak. Het is in 2019 bijna niet voor te stellen, maar ook dit komen we nog vaak tegen. Linkbuilders die uitgaande links op de website van hun klant plaatsen. Voor ons als linkbuilders is dat natuurlijk smullen, wie wil er nou niet een mooie link vanaf jouw website met hoge autoriteit. Uitgaande links vanaf je website zorgen ervoor dat de autoriteit die je aan de ene kant opbouwt aan de andere kant zo weer weglekt. Ga daarom nooit akkoord met uitgaande links op je eigen website. Vraag meer info bij Backlinks kopen